Acasă Suplimente naturiste Ce beneficii au vitaminele și mineralele pentru organism

Ce beneficii au vitaminele și mineralele pentru organism

Ce beneficii au vitaminele și mineralele pentru organism

Rolul pe care îl au vitaminele și mineralele in organism este acela că ajută organismul să funcționeze în mod normal. Vitaminele sunt substanțe organice, adică sunt produse de plante și animale, iar mineralele sunt elemente anorganice provenite din alte surse.

Organismul uman are nevoie de cantități echilibrate de vitamine și minerale pentru a putea crește și a se dezvolta armonios .

Cu toate că prin consumarea alimentelor primim  zilnic doza de vitamine și minerale , unele dintre acestea le conțin în cantități mai ridicate decât altele.

Articol recomandat: 20 de beneficii ale magneziului pentru o sănătate de fier

Vitaminele și mineralele – un aport energetic pentru o sănătate de fier

Aceste elemente sunt esențiale pentru sănătatea noastră. Orice deficit din aceste substanțe, va fi resimțit de corpul nostru sub diferite forme. Oboseală, stare de anxietate, dureri – sunt doar câteva din simptomele pe care le putem resimți, ca urmare a unui aport de vitamine și minerale insuficient.

Să le analizăm pe rând și să vedem de ce sunt importante pentru buna funcționare a organismului.

Vitaminele

Solubile în grăsimi sunt: A, D, E și K. Asta înseamnă că organismul le asimilează similar grăsimilor.Acestea nu pot fi dizolvate în apă.

Vitamina A – o vitamină esențială pentru sistemul imunitar.

vitamina a
Vitamina A este o denumire generală, pentru că acest compus conține mai multe substanțe, printre care retinol, acid retinoic, retinoizi și cartenoizi. Absorbția acesteia se realizează la nivelul intestinului subțire sub acțiunea sărurilor biliare și a mineralelor.

Rolul vitaminei A în organism

Vitamina A asigură buna funcționare a întregului organism. Este esențială pentru producerea rodopsinei – un pigment responsabil de vederea nocturnă – și asigură sănătatea pielii, a unghiilor și a dinților. Totodată această vitamină este cunoscută și datorită efectelor sale antioxidante, care ajută să stocăm grăsimi și să ținem colesterolul sub control.

Aportul zilnic de vitamina A, se calculează în funcție de vârstă și anume:

pentru copii mici (sugarii ) au nevoie, zilnic, de 350 micrograme de vitamina A. Aportul creste progresiv la 400 de micrograme pentru copiii cu varste cuprinse intre 1 si 3 ani. 450 de micrograme este necesarul zilnic pentru un copil cu vârsta cuprinsa între 4-6 ani. Pentru grupa de vârstă 7-9 ani aportul creste la 500 de micrograme, iar pentru grupa 10-12 ani la 550 de micrograme;

  • vitamina A în cazul adolescenților – pentru fete cu vârsta între 13-18 ani aportul este de 600 de micrograme de vitamina A zilnic;
  • pentru băieții de 13-15 ani aportul zilnic este de 650-700 de micrograme zilnic.Doza se mărește progresiv cu cât copii înaintează în vârstă.
  • Aportul zilnic necesar de vitamina A pentru adulți ( femei) – 600 de micrograme;
  • Aportul zilnic necesar de vitamina A pentru adulti ( bărbați) – 800 de micrograme;
  • Aportul zilnic necesar de vitamina A pentru vârstnici (peste 70 de ani) in cazul femeilor – cca 600 de micrograme;
  • Aportul zilnic necesar de vitamina A pentru varstnici (peste 70 de ani) în cazul bărbaților – cca 700 de micrograme;
  • Aportul zilnic necesar de vitamina A pentru femei însărcinate sau care alapteaza – femeile gravide ar trebui sa isi ia din alimentatie 700 de micrograme de vitamina A zilnic, in timp ce proaspetele mamici, care alapteaza, au nevoie de 950 de micrograme.

Alimente bogate în vitamina A

  • ouă
  • ficat
  • pește
  • legume și fructe verzi

Vitamina A se pretează foarte bine în combinație cu vitaminele B, D si E, dar și în prezența calciului, a fosforului și a zincului.  Inactivă sau cu o acțiune diminuată este daca se folosește în combinație cu alte elemente alăturate precum fierul sau cuprul.

Articol recomandat: Top 6 suplimente naturiste pentru a preveni raceala si gripa

Vitamina D

vitamina d
Supranumită și vitamina *solară* , deoarece este produsă sub influiența razelor soarelui, se regăsește în alimente, fiind benefică pentru sănătatea oaselor și a pielii.

Ce este vitamina D

Este o vitamina liposolubilă, ceea ce înseamnă că se dizolvă în grăsimi și poate fi stocată mult timp.Se regăsește în plante ,alimente și este sintetizată de organism în mod natural. Deasemenea poate fi regasită în farmacii sau magazine naturiste, sub forma de suplimente.

Totuși se pare că în ultima vreme, din cauza radiațiilor, organismul nu mai sintetizează atât de bine această vitamină, de aceea trebuie să luăm în considerare și aducerea unui aport suplimentar în alimentație.

Beneficiile vitaminei D

  • contribuie la reglarea nivelului de calciu
  • ajută sistemul imunitar să se pastreze puternic
  • menține sistemul osos în parametrii optimi
  • ajută la reglarea nivelului de insulină în organism

Care este necesarul zilnic de vitamina D

Dozele zilnice recomandate de vitamina D sunt urmatoarele:

  • Copii (0-12 luni): 400 IU (10 mcg);
  • Copii (1-18 ani): 600 IU (15 mcg);
  • Adulti (pana la varsta de 75 de ani): 600 IU (15 mcg);
  • Adulti (peste varsta de 75 de ani): 800 IU (20 mcg);
  • Femei însărcinate sau care alăptează: 800 IU (20 mcg).

Alimente care conțin vitamina D

Peste gras (somon, macrou, ton, sardine);

  • Gălbenuș de ou;
  • Citrice;
  • Branza si iaurt;
  • Ficat de vita;
  • Ciuperci;
  • Lapte

Astfel, vitamina D contribuie la menținerea sănătății sistemului osos, a celui imunitar și a pielii fiind esențială pentru dezvoltarea copiilor, dar și în perioada sarcinii. Pielea produce vitamina D în urma expunerii la razele soarelui, însă  se regăsește și în anumite alimente sau suplimente alimentare. In același timp, trebuie să identificăm care sunt semnele care pot indica o carență sau un exces de vitamina D. O doză optimă de vitamina D poate contribui la menținerea sănătății organismului o perioadă indelungată de timp.

Vitamina E

vitamina e
Supranumită și *vitamina frumuseții* e un compus liposolubil pe care organismul îl stochează doar o perioada scurtă de timp.Tocmai de aceea din cand în când un aport de vitamina E este binevenit.

Gălbenusul de ou, fructele cu coajă tare(nuci) conțin o doză optimă care poate fi asimilată de organism în mod natural.

Rolul vitaminei E in organism

Vitamina E are un puternic și cunoscut efect antioxidant care contribuie la protejarea celulelor de acțiunea radicalilor liberi precum poluarea, factorii de mediu, radiațiile. Rolul esențial este de a intârzâia imbătrânirea celulară. Tormai de aceea este folosita în industria dermato-cosmetică in mod regulat.

Dar beneficiile acesteia nu se opresc aici. Stimulează sistemul imunitar și îl păstrează sănătos.Astfel facem față cu bine în lupta cu bacteriile și virusurile care  ne dau târcoale mai ales primăvara și toamna.

Sprijină procese importante in organism precum și contribuie la:

  • menținerea sănătății vaselor de sânge;
  • menținerea sănătății ochilor;
  • protejează ficatul;
  • asigura metabolismul zaharurilor și
  • ajută la cicatrizarea rănilor;
  • sprijină formarea de noi țesuturi;
  • asigură metabolismul aminoacizilor;

Oamenii de știintă au elaborat numeroase studii și teste, atat pe animale, cat si pe oameni, încercând să determine eficiența vitaminei E în prevenirea sau tratarea diverselor boli – respiratorii, cardiovasculare, dermatologice, cancer, infertilitate, probleme ale aparatului digestiv, hepatite, boli mentale.

Stiințific s-a demonstrat că aportul de vitamina E este benefic pentru organism.

Doza zilnică recomandată pentru vitamina E

  • Pentru adolescenți (copii intre12-14 ani ) 15 miligrame;
  • Pentru femeile însărcinate – 15 miligrame;
  • Pentru femeie care alaptează, – 19 miligrame.

Vitamina E este benefică pentru bărbații care se confrunta cu probleme de fertilitate.Conform unor studii recente s-a  observat  că deficitul acestei vitamine  în organismul barbatilor  ar putea fi problema unei slabe calități a lichidului seminal.

Vitamina K

vitamina k
Vitamina K  este un grup de vitamine liposolubile care contribuie activ la urmatoarele procese esențiale din organism precum:
  • coagularea sangelui
  • metabolismul osos
  • reglarea nivelului de calciu din sange
  • prevenirea calcifierii vaselor de sange

Vitamina K este de ajutor pentru a produce protrombina-o proteină care deține un factor important în coagularea sangelui și pentru metabolismul osos. De aceea, recomandarea medicală se adresează în special pentru  cei cărora  le sunt administrate anticoagulante. Aceștia nu trebuie să ia suplimente cu vitamina K pâna nu primesc aprobare din partea medicului.

Deficitul de vitamina K se manifestă la nou-născuți, de aceea deserori acestora li se administrează o doză pentru a preveni o posibilă hemoragie cerebrală.

Sănătatea inimii începe cu..vitamina K

Vitaminei K îi revine acumularea mineralelor în artere si vene, fapt care poate ajuta la menținerea unei tensiuni arteriale mai mici. Datorită acestei acțiuni benefice, inima pompeaza mai degajat sângele prin corp.

In plus, specialistii au demonstrat ca aportul adecvat de vitamina K reduce riscul de accident vascular cerebral.

Surse de vitamina K în legume și carne

Legumele cu frunze verzi, ( varza, spanacul ), contin cantităti semnificative de vitamina K. Uleiurile vegetale și unele fructe pot conține doze optime. Printre potențiale surse menționăm carnea roșie, lactatele și ouăle.

Doza zilnica recomandata de vitamina K

Este influențată de o serie de caracteristici specifice precum vârsta și sexul persoanei.

Femeile care au depăsit vârsta de 20 de ani ar trebui sa consume cca  90 micrograme (mcg) pe zi, în timp ce bărbații ar trebui să ia 120 mcg zilnic.

Deficitul de vitamina K se manifestă în primul rând prin hemoragie excesivă. Trebuie să rețineti că sângerarea poate apărea chiar dacă nu v-ați accidentat , de aceea este important aducerea acestor vitamine în aportul zilnic sau ocazional in funcție de necesitățile fiecărui organism.

Ce beneficii au vitaminele și mineralele pentru organism. Autor: Marilena Bratan